amirulhaffizi

From the blog

rahsia aplikasi WhatsApps

Anda mempunyai telephone pintar? Atau smart phone? Sudah pasti anda tahu tentang WhatsApp? Betul x? Saya sangat pasti mereka yang menggunakan telephone pintar pasti akan menggunakan aplikasi WhatsApp ini.

Sedikit fakta mengenai aplikasi WhatsApps ini, WhatsApps ini merupakan aplikasi yang sangat terkenal dan servis yang ditawarkan pula adalah percuma serta sangat mesra pengguna. Hampir 900 Milion orang didunia ini menggunakan aplikasi ini dalam sebulan tempoh sebulan.

Tidak kira sama ada anda hendak hantar pesanan ringkas, suara, gambar dan  video anda sebenarnya boleh lakukan lebih lagi dengan whatsApps ini antaranya ,anda boleh melakukan pangilan suara secara percuma ,hantar lokasi anda berada , berikan link website kepada orang lain dan berkongsi contact rakan anda kepada rakan anda merupakan antara kelebihan yang ditawarkan oleh aplikasi WhatsApp ini.

Jika anda pengguna Android sudah pasti tiada masalah untuk menggunakan aplikasi WhatsApp ini sebenarnya WhatsApp ini bersesuaian dengan hamper semua  operasi system mobile antaranya IOS,Windows Phone, Nokia atau BlackBerry. Jadi anda tidak perlu risau untuk menggunakan aplikasi WhatsApp ini.

Menarik bukan aplikasi WhatsApp ini , banyak perkara yang kita boleh lakukan untuk memudahkan urusan kita seharian terutama jika kita perniaga atau usahawan yang ingin memudahkan pelanggan dalam urusan pembelian ,aplikasi ini sangat-sangat membantu. Jadi disini ada beberapa rahsia aplikasi WhatsApps yang mungkin anda terlepas pandang apabila menggunakan aplikasi ini, antaranya adalah :

  • Buat “shortcut” di skrin anda

Mungkin anda akan chat paling kurang seorang rakan anda dalam sehari. Jika betul, mungkin anda  ingin memudahkan lagi kehidupan anda dengan kelebihan dan kebolehan yang aplikasi whatsApps tawarkan . Anda hanya perlu pergi ke bahagian setting kemudian anda klik pada notification dan klik pada “popup notification”  setelah selesai anda akan dapat makluman siapa yang chat dengan anda tanpa perlu pergi ke aplikasi whatsApps .

 

  • Hantar private message ke semua rakan

Applikasi WhatasApps membenarkan anda untuk berkomunikasi dengan semua rakan anda didalam kumpulan atau group. Walaubagaimanapun, mesti anda rasa tidak selesa apabila message anda yang anda ingin sampaikan hanya kepada bebrapa orang ahli atau rakan sahaja dibaca oleh semua orang yang berada di dalam kumpulan tersebut.

 

Disini terdapat cara untuk anda broadcasting atau sampaikan  maklumat yang sama kepada beberapa orang rakan . Caranya adalah dengan tekan pada 3 dot yang berada pada bahagian paling kanan dalam aplikasi whatsApps  anda kemudian klik pada “new broadcast” anda perlu masukkan rakan anda  yang berada didalam senarai dan sekurang-kurangnya 2 orang contact rakan  diperlukan untuk mengguna broadcast ini. Setelah pilih 2 orang yang anda mahu hantar message klik pada create dan  hantar message yang anda mahu hantar tanpa copy dan paste  pada setiap orang yang akan mendapat maklumat yang sama.  Nak tahu berhasil atau tidak, cuba lakukan hari ini dan ikut cara yang telah diberikan.

 

  • Sorok WhatsApps last Seen , status dan gambar profile anda

Aplikasi Whatsapps membolehkan anda untuk kemaskini status anda  , sama sahaja seperti di Facebook anda. Anda boleh tulis apa sahaja yang anda mahukan dan semua orang boleh lihat di whatsapps , malahan rakan ada dapat mengetahui bila anda baca dan semak ke akaun anda. Bagi memudahkan rakan-rakan anda mengenali  anda  di whatsapps ini, anda boleh masukkan gambar anda, ini akan memudahkan rakan-rakan anda  mengenali anda apabila rakan anda menerima pesanan anda.

 

  • Jangan keluar kumpulan

 

Anda pasti mempunyai beberapa kumpulan yang anda sertai sebagai contoh, group whatsaApps bekerja, kawan sekolah, kawan kolej dan pelbagai lagi untuk perniagaan juga anda boleh buat satu group whatsapps khas untuk perniagaan anda dimana didalam kumpulan tersebut khas untuk penjual barang anda. Jadi masalah yang seringkali yang anda hadapi adalah bunyi notification yang bising apabila satu perbincangan dilakukan di dalam group yang anda sertai. Anda ingin sertai perbincangan tetapi anda mahu lakukan sesuatu yang lebih penting jadi anda tidak mahu diganggu ,apa yang anda boleh lakukan ? adakah perlu keluar daripada group? Disini jalan penyelesaian untuk anda.

 

Sebenarnya anda boleh senyapkan group dan perseorangan, jadi anda boleh focus pada kerja yang anda lakukan dengan melakukan sedikit tetapan atau setting di dalam aplikasi anda .anda perlu pergi ke kumpulan atau orang yang anda mahu “mute” kemudian  sentuh pada  3 dot pada bahagian kanan  dan cari perkataan ‘mute’ dan tetapkan tempoh untuk anda tidak menerima sebarang notification dari orang atau group.

 

Jadi banyak kelebihan yang anda terima dengan menggunakan aplikasi whatsApps ini, bagi usahawan jangan ketinggalan untuk menggunakan plikasi ini untuk membantu anda dalam urusan perniagaan anda. Kena gunakan aplikasi whatsapp ini dan jangan lupa gunakan rahsia aplikasi whatsApps ini apabila menggunakan

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

error: Content is protected !!